Medicinski fakultet Sveučilišta u Rijeci je angažirao Kombinat da osmisli postav i katalog (oblikovanje i tekst) za izložbu 40 godina Speculuma koja je otvorena 14. prosinca 2014. Na izložbi je predstavljeno dvadeset naslovnica studentskog časopisa Speculum, objavljenih u razdoblju od 1970. do 2014. godine. Odabir (samo) dvadeset naslovnica nipošto nije bio jednostavan zadatak s obzirom na to da Speculum izlazi već četiri desetljeća. Pri odabiru naslovnica vodili smo računa o određenim specifičnostima, odnosno kreativnim novumima koje svaka od odabranih naslovnica uvodi. Riječ je, dakako, o osnovnim parametrima dizajna, kao što su tipografija, kompozicija, ili pak format. Bez obzira na to što je riječ o amaterskom časopisu u umjetničkom smislu, svaka od odabranih naslovnica otkriva određeni spontani, angažirani i kritički oblikovni trenutak. Odabrani brojevi Speculuma, osim specifičnih tema koje obrađuju, vješto komuniciraju studentsku problematiku i preokupacije vremena u kojem nastaju, artikulirajući određene karakteristike korištenja i potrebe samih korisnika (primarno, studenata i studentica Medicinskog fakulteta u Rijeci). Dizajnerska bi praksa trebala biti rezultat osluškivanja upravo tih realnih potreba, a izložene naslovnice, odnosno odabrani brojevi, dokaz su da nesputanost dizajnerskim kontekstom i spontanitet doista mogu ići u prilog onome što nazivamo dobrim (amaterskim) dizajnom.
Koncept izložbe
Naslovnice Speculuma bile su obješene na štendere, odnosno na vješalice s kvačicama koje su visile na štenderima. Na svakoj je vješalici bila obješena liječnička kuta ispod koje se skrivala po jedna naslovnica Speculuma. S obzirom na to da je svaka od naslovnica vizualno specifična, vodili smo se mišlju da bi bilo zanimljivo svakoj naslovnici dati neke distinktivne karakteristike (npr. na nekim kutama bio je obješen stetoskop, u džepovima su se nalazili predmeti poput epruvete i sl.).
Jednako tako, s obzirom na spomenutu različitost svake naslovnice, minimalistička uniformnost (jednostavnost bijelih kuta i štendera) dobro je ujedinila cijelu priču, odnosno omogućila da se istaknu same naslovnice i njihova jedinstvenost i specifičnost, što je u osnovni bio i cilj samog postava. Na izložbi je ujedno bio i predstavljen novi broj časopisa Speculum, tako da je postav funkcionirao i kao promocija istog. Novi brojevi Speculuma bili su izloženi na bolničkom krevetu, prekriveni operacijskom plahtom s rupom iz koje su posjetitelji izvlačili svoj novi broj časopisa. Izložba je tako postala interaktivnom te je uspješno uspostavljena komunikacija s posjetiteljima.
Katalog
Katalog izložbe oblikovan je po primjeru stare zdravstvene knjižice – korišteni fontovi i raspored elemenata većim dijelom koreliraju s njom te kao takvi asociraju na socijalističko oblikovanje. Iako su korištena dva fonta, prevladava typewriter (font pisaće mašine) s obzirom na to da su se nekada u zdravstvene knjižice na takav način upisivali podaci o pacijentu. Unutar samog kataloga nalazi se 20 zaheftanih naslovnica Speculuma koje funkcioniraju kao svojevrsni dokazi bolesti ili pak liječnički nalazi koji su se upisivali, odnosno stavljali, unutar zdravstvenih knjižica. Svaki katalog tako postaje pacijentov dosje, odnosno karton pacijenta – Speculuma – s cjelokupnom povijesti bolesti pacijenta – njegovom anamnezom.
Projekt je financiran od strane Studentskog kulturnog centra Sveučilišta u Rijeci.
/// KombiCrtica ///